Monday, June 28, 2010

Harga Sasterawan Negara


Apabila SN Datuk A. Samad Said mengeluh tentang perhatian remeh kerajaan terhadap khazanah seni persuratan Sasterawan Negara, aku teringat luahan perasaan yang sama oleh SN Arena Wati ketika aku dan Prof Muhammad Haji Salleh menziarahi beliau di HUKM tidak lama sebelum beliau meninggalkan dunia fana ini. Semasa beliau masih kuat bercakap itulah dinyatakan kekecewaannya tentang perhatian kerajaan terhadap hasil persuratan yang dihasilkannya. Lantas untuk mengubati kekecewaannya beliau menyatakan bahawa selepas kematiannya beliau mahu khazanah sastera beliau diserahkan kepada pihak muzium di Den Haag, Belanda. Aku faham akan kekecewaan mereka. PENA telah cuba memberikan pandangan kepada pihak DBP supaya disediakan satu sudut khazanah Sasterawan Negara di DBP supaya generasi kini dapat melihat dan mengkajinya dengan mudah. Tetapi idea itu rupa-rupanya sangat susah dilaksanakan.
(Gambar di atas pernah aku paparkan di blog ini tetapi aku paparkan sekali lagi. Tahun depan aku bercuti sembilan bulan. Aku akan cuba mencari dana untuk mengkaji kepengarangan Arena Wati dan aku akan cuba ke Makassar untuk melihat sendiri tanah kelahiran yang disayanginya. Aku yakin ramai kawan nak ngikut tu..)

Wednesday, June 23, 2010

Zaman melibas



Bukannya apa. Gambar ni untuk menyahut cabaran Sudin yang menampilkan gambar tak jelasnya itu dalam gelanggang takraw. Gambar ini dirakam beberapa tahun lepas di UTM, di asrama Jalan Gurney. Selain aku jadi killer, Ustaz Wan Ali Wan Jusoh(no. 4 berdiri dari kiri)dan Ustaz Abd Rahman Soh (berkopiah, duduk no tiga dari kiri). Kalau Ada sesiapa nak bertarung bolehlah cuba runding.Tapi ada lagi ke kasut Warrior aku?

Runtuhan akibat gempa




Antara bangunan yang runtuh di Padang dan belum dipulihkan.

Tuesday, June 22, 2010

Teman kembara di Padang



Membelakangi Puncak Gunung Singgalang yang gagah dan berahsia

Di dalam Terowong Jepun (Japanese Tunnel) berhampiran Jam Gadang dan Ngarai Sianok (canyon)yang dalam. Terowong ini dibina oleh Jepun semasa penjajahannya tetapi tidak sempat digunakan. Ruangnya panjang dan berkelok-kelok. Naik tangga semasa keluar boleh memenatkan tapi cukuplah sebagai ganti riadah saya.

Bersama Sdr Jendrius, Dosen di Andalas dan calon PhD di UM yang menemani kembaraan saya di bumi Padang dan Bukit Tinggi. terima kasih

Thursday, June 17, 2010

Mengenang-ngenang


Inilah pasukan yang menggegarkan kejohanan bolasepak 7 sebelah di Kg Hulu Kuang tahun 1984. Sikit lagi nak masuk piala dunia peringkat zon Chemor.Masa tu jadi striker. jaringan tercantik aku buat masa tu, macam Paolo Rossy jaring gol masa piala dunia tahun 83. huhu..ingat Zakir saja hebat(dia cuma juara bawah 12 tahun. Pak Wan benua suluk dan Rusdi Abd Rahman pula sekadar tunjuk jersy bola. mana ada kelas.

Ini pula pasukan sepaktakraw Kolej Kedua UM (masa tu Prof Irwan jadi pengetua Kolej) tahun berapa entah, 1986 atau 85. Semua geng dah hilang kecuali baru jumpa Jimmy yang rambut afro tu. masa tu aku jadi killer.

Wednesday, June 16, 2010

Perjalanan mencari leluhur siri 2


Bersama saudara-mara Hamka. Mereka tinggal berdekatan dengan rumah Hamka dan menjual karya Hamka yang langka.

Balik dari Kota Gadang terserempak dengan rombongan ibu yang baru balikd ari rumah pengantin selepas menghantar mempelai lelaki ke rumah mempelai perempuan. Selempang yang dipakai oleh mereka mencerminkan status keluarga tersebut. Itu pusaka keluarga.

Di rumah saudara Hamka tidak jauh dari rumah Hamka

Bersama kerabat Hamka yang menjaga rumah Hamka di tepi Danau Maninjau.

Singgah di air terjun Lembah Anai dalam perjalanan ke Bukit Tinggi. Perjalanan ke Bukit Tinggi kira-kira dua jam dari lapangan terbang Minangkabau, Padang

Friday, June 11, 2010

Siri satu: Perjalanan mencari leluhur


Danau Maninjau (ke Danau Singkarak..lupa pulak) dari Puncak Lawang. Dari puncak ini penerjun layang atau paralayang akan terbang meredah angin dan mendarat di bawah, berhampiran Danau.

Thursday, June 3, 2010

Bersama anak buah TKDUM


Bergambar mahu saja bebudak ni. Masa bertanding di USIM minggu lepas. Dapatlah dua perak dan satu gangsa.

Membunuh Yahudi

Membunuh Yahudi

Kita meraung di jalanan
meraung di dataran
di gunungan
lautan dan di mana-mana
dalam kemarahan tak bersukat
menyala di dada jihad.

Ini perjuangan tak kenal batas bangsa
walau dibakar dan disula kita rela
apa pun agama dan darjat
berarak kita sepakat!

”Darah dan nyawa kami untuk tuhan
kami rela berdiri di perbatasan
menahan terjahan
bedilan dan hentaman
syahid impian kami
di Gaza yang dibakar Yahudi.”

Demikianlah sejenak lakonan singkat
sumpah dan janji tak sempat berangkat
ke dalam catatan para malaikat
cuma bergema di langit senja
dan cair meluruh
saat malam menawarkan istirahat.

Mujurlah tiada pesawat
yang menawarkan penerbangan
kerana sumpah dan janji
sudah kita padamkan
menjelang malam
dalam dakapan isteri
sambil menonton tv
dan mengunyah burger McD.


Jika benar
Ya jika jujur hasrat
Bunuhlah Yahudi dalam dirimu
Usirlah Yahudi dari rumahmu.


9 Januari 2009
Rumah Pena