Wednesday, February 25, 2009

Berkunjung ke Riau memang sudah lama menjadi hasrat dan baru kini terkabul apabila ada peluang dibentangkan oleh YWJ. Kami ke pekan baru pada 20 feb 09 bersama satu rombonga yang agak besar, termasuk teman sekembara saya, SM Zakir. Tapi dia memilih haluan sendiri sebaik-baik tiba di lapangan terbang Sharif Kassim. Dia menunggu dua teman lagi yang juga mengusung misi persaudaraan, iaitu Dr Ahmad razali (ayahanda) dan Shamsudin Othman.Pada 21 Feb saya membentangkan makalah tentang konsep novel sejarah di Pertemuan Penulis Serumpun di Universitas Riau, Pekan Baru. Bersama dalam barisan panel ialah Profesor Abdullah Zakaria Ghazali (UM), Prof madya Rosnah Bahrudin (UKM) dan pengerusinya, Haji Hamzah Hamdani. Ada pertanyaan yang bagus dikemukakan oleh peserta dan saya menjadi sasaran kerana persoalan konsep dan ciri novel sejarah memang menjadi polemik.
Esoknya, 22 Feb saya mengikuti rombongan ke Siak. Nama Siak memang sudah lama saya dengar dalam buku sejarah terutama Sejarah Melayu tapi tidak tersangka pula akan menjadi medan kunjungan saya. Perjalanan agak mendera kerana kami menggunakan laluan milik swasta yang kurang dirawat. Jalannya banyak rosak dan sempit. Kami terpaksa berselisih dan mengekori lori besar yang membawa kayu akasia untuk dibuat kertas. Timbunan kayunya hampir sama tinggi dengan ketinggian lori. Ini agak mengerikan, terutama apabila berekoran mendaki bukit yang tinggi mencuram. Bagaimana kalau lori itu mengelongsor ke belakang? Hanya Allah yang dapat menyelamatkan kami. Mujur alhamdulillah kami selamat sampai dan balik semula ke Pekan baru.
Di Siak kami diraikan dalam majlis singkat oleh wakil bupati Siak di Balai pariwisata. Kemudian kami ke masjid raya, bersolat dengan berimamkan Prof Madya Zainal Abidin Borhan. Di pinggir masjid itu mengalir Sungai Siak yang lebar dan dalam. Melihat lenggok arusnya yang gemalai dapat saya rasai denyut beraninya menerima segala ancaman sebagaimana kerasnya semangat Melayu Siak dalam zaman pancaroba dalam abad ke-16, 17, 18, 19 dan hinga abad ke-20. Keberanian rajanya yang terakhir Sultan Syarif Kassim tercatat dalam sejarah. Baginda yang diberi gelaran Pahlawan Nasional telah mempertaruhkan nyawanya untuk bersama rakyat menentang Belanda. hartanya diinfakkan kepada perjuangan jihad itu. Maka kematiannya meninggalkan legasi perjuangan yang sangat tersanjung. Demikianlah rentak perjalanan pemimpin yang terhormat, akan sentiasa kekal dalam lipatan sejarah denan nama jernih dan budi bersih. Segera teringat saya kepada pemimpin kita di Malaysia. Walaupun mereka sedar bahawa kedudukan mereka tidak selama mana, tidaklah pula mereka mahu berusaha meninggalkan legasi perjuangan kebangsaan yang murni. Mereka hanya sementara di jenjangn kuasa tapi belum tahu di mana hendak menajamkan keris dan menyangkutkan destar. Jika mereka pergi nanti, akan sentiasa terpahat di benak rakyat jelata tentang kepongahan mereka menjalankan dasar yang jelas merugikan bangsanya. Mereka kurang arif untuk menyelak lipatan sejarah untuk meneladani pemimpin terdahulu yang namanya terasap dengan setanggi sepanjang masa lantaran kesungguhan mereka membela nasib bangsa. Itulah pemimpin yang sentiasa diingat-ingat: Tun Abdul Razak. Beliau sentiasa tersanjung di benak rakyat masa kini atas keberaniannya memugar belantara untuk peneroka Felda, dan yang lebih besar, memartabatkan bahasa Melayu dalam sistem pendidikan. tetapi pemimpin sekarang tidak melihat kemilau budinya itu. Maka berlakulah penyisihan bahasa Melayu dalam sistem pendidikan. Biarpun banyak desakan daripada orang yang waras dan terhormat supaya bahasa Melayu dikembalikan kepada mata pelajaran Sains dan Matematik, pemimpin kita sengaja mencari alasan untuk menafikan kebenaran hujah yang dikemukakan. Maka beramukanlah orang melayu sesama Melayu. Lalu apa akan jadi pada orang Melayu? Nasib mereka akan ditentukan oleh kuasa ekonomi yang lebih berkiblatkan bahasa Inggeris. Pemimpin yang merencanakan perubahan itu dan yang berdegil untuk meneruskannya dalam sistem pendidikan akan pergi juga, tapi generasi baru terus tumbuh dengan segala kekurangan dan keterpinggiran.Saya kembali merenung lenggok arus Sungai Siak dan melihat luncuran bot laju dari jeti ke utara, menuju ke Pekan Baru sambil menebarkan pandangan ke dalam batin sendiri yang berkecamuk dengan permasalahan di negara sendiri. Akan begitukah lancarnya kehidupan bangsa Melayu nanti? Atau tumpas di tengah arus yang kejam dan penuh dendam.
Kami kemudian makan di sebuah kedai makan. Hidangan asam pedas ikan baung sangat menyelerakan sehingga saya terasa tidak kecukupan dengan seketul baung. Sdr Kasim Tukiman kemudian menewarkan lebihan baung dari meja lain. Walaupu sebenarnya sudah kekenyangan, saya menghabiskan hidangan itu. Ikan baung menjadi hidangan popular di Riau dan mujurlah saya berjaya menikmatinya. Yang masih tersangkal dalam hasrat ialah menikmati hidangan udang dari Sungai Siak. Kata orang itu juga popular di Siak, tapi sampai berangkat ke Pekan baru kami tidak menemukannya. Kami sampai kira-kira jam 8 malam di pekan Bar da terus ke rumah Pak Tenas Afendi yang sudah bersedia menyambut kedatangan kami, juga dengan hidangan ikan baung. Tapi kali ini bukan selera makan yang saya utamakan, melainkan selera akal dan cendekia. Di rumah Pak Tenas saya bertemu dengan kehebatan seorang budayawan dan cendekiawan Melayu. Bukan sahaja rumahnya tersergam indah dengan ukiran dan reka bentuk kemelayuan tetapi semangatnya menghimpunkan Melayu berserta nilai murni dalam bentuk pertemuan manusia dan perbukuan juga sangat mengagumkan. Katanya dia cuba menghimpunkan orang melayu walaupun mereka daripada keturuna Minangkabau, Jawa, banjar dan sebagainya. Usahanya agak sukar kerana etnik itu masing-masing mempunyai lingkungan budaya sendiri yang mahu dipertahankan. Kalau di Malaysia semua "yang dipotong anunya" kata Usman Awang, ialah Melayu (demikianlah juga takrifan melayu yang ditegaskan oleh Dato Onn ketika menyatukan orang Melayu untuk menyertai UMNO dahulu), di Riau lain keadaannya. Melayu lain, Jawa lain, Minang lain, dan lain-lain lain.
Mujur kita di sini semua mengaku Melayu. Tapi sayang juga apabila Melayu di sini ada yang tidak menghormati bangsanya sendiri dan sesama Melayu akhirnya bersengketa.

7 comments:

benuasuluk said...

bapak saleeh, salam kunjungan.

Rozlan Mohamed Noor (RMN) said...

Sudah berblog juga, bagus. Selamat datang ke dunia blog... saya akan selalu 'melepak' di sini, walaupun tanpa secawan kopi.

Nisah Haji Haron said...

ikan baung oh ikan baung, mana nak sama si udang galah. hahaha

Selamat berblog. Saya saja komen, tulis panjang-panjang buatlah perenggan. :-)

Teruskan.

Sham al-Johori said...

Tuan adiguru,
Ikan baung ikan sepat,
menjadi santapa pujaan tuan;
apa diharap kasihnya sepakat,
baung juga disukai tuan.

Udang Siak kempunan dimakan,
penat juga menuju Inderagiri;
kenapa tuan kuat makan,
apakah lapar di bumi sendiri?

Melihat Kesunyataan said...

Salleh,
Pengalaman perjalanan ke Siak memang meletihkan, tapi berbaloi kerana dapat juga makan ikan baung.
Salam dari Shapiai.

saleeh rahamad said...

ikan baung si ikan sepat,
baiklah gigit si udang galah;
kalau meraung-raung pun tak dapat,
baiklah cari di rumah sebelah.

pantun untuk pak sudin haha

kepada nisah,
tulisan tanpa perenggan menggambarkan perjalanan batin yang tiada perhentian. itu kan ekspresif
kepada shapiai,
selamat merakam keruh dan jernih sejarah dari dada sungai siak

kepada rozlan,
kalau ada stok serbuk penaik tu simpan untuk kengkawan

kepada benua suluk,
jom kita berkelana sekali

Anonymous said...

Salam pak.
Jauh kembara pak. Apapun, 7 mac ni, menuntut kita menjadi pejuangnya. Jangan lupa pak.
salam