Thursday, May 19, 2011

Mei terlalu sempit

Terlalu sempit sungai Mei sedangkan arus besar dari hulu membuak menolak ratusan balak dan runtuhan tebing yang dikirimkan takdir.

aduhai bulan Mei terlalu sempit. kerja bertalu-talu datang. di mejaku terhimpun seberkas tanggungjawab yang datang bertimpa-timpa. memang ini rezeki tetapi ini juga ujian besar kerana amanah orang perlu dilangsaikan dalam tempohnya. aku sudah pun gagal menyiapkan satu tugasan daripada DBP. namun akan kusiapkan juga.
perlu kuhakimi empat sayembara dalam masa serentak ini. perlu disunting tiga manuskrip. perlu disiapkan kertas kerja dan kertas bengkel. perlu itu dan ini...ke singapura, sabah, dan telah kutolak kembara ke tanjung pinang dan batam (isteri pun gusar apabila destinasi batam ada dalam jadual walaupun aku sendiri gusar dengan kegusarannya. apa salahnya dengan batam? semuanya menuntut kewarasan). namun yang paling penting ialah aku akan diuji dalam satu pertemuan dengan tiga pemeriksa atas kerjaku. semoga Allah melapangkan jalanku dan memberi upaya kepadaku untuk melangsaikan segala tugas.

2 comments:

NASSURY IBRAHIM said...

Semoga kerja belajar tuan guru itu dan kerja-kerja lain selesai dengan cemerlang

Sitieza said...

Tahniah, En. Saleeh. Akhirnya, gelaran Dr sudah pasti.