Thursday, March 3, 2011

cerita zaman kecil 3

Dari kampung saya ke sekolah, menuruni bukit Cik Mah dari madrasah sebelah kiri dan kebun getah abah saya di kanan. di lembahnya ada rumah Makcik Mah dan Pak Darus. Mak cik Mah ini sangat baik orangnya dan kebaikannya begitu jelas dengan emak saya. Dia biasanya akan masak dodol di dalam kuali kecil untuk hari raya dan sering dodol itu dapat kami rasa. Di rumahnya ada sebuah telaga yang jernih dan penuh airnya hingga melimpah ke permukaan. Kalau kampung kami dilanda kemarau telaga Makcik mah inilah tempat kami mandi. Airnya manis dan sejuk. Saya tanpa ragu boleh meminum airnya walaupun tanpa dimasak. Makcik Mah dan Pak Darus pun sudah lama meninggal dunia. dan rumah itu kini dihuni oleh bekas menantunya, Azmi. Sesekali balik kampung saya akan bertenggek di rumahnya itu pada waktu tengah malam untuk menemui kawan-kawan dan mendengar mereka menyanyi karaoke. Disebabkan jauh dari rumah orang lain bunyi bising mereka menyanyi tidaklah mengganggu sesiapa. Sesekali saya akan menyambar mikrofon dan menyanyikan lagu Broery dan P Ramlee. Lagu lain saya tak minat.
Melapasi Bukit Cik Mah kami akan melimpasi rumah Mak Cik Awi dan Pak Ajid (nama sebenarnya Abdul Aziz). Makcik Awi dulu rajin berniaga. macam-macam dijualnya. Setelah remaja saya pernah bersama rakan karib saya, Du, atau nama sebenarnya Azhar, menjual buluh lemang dan bunga kantan kepadanya. Mak Awi memerlukan buluh lemang yang banyak untuk berniaga lemang. Kami pun tidak tahu buluh siapakah yang kami ttutuh dan bunga kantan dari tanah siapakah yang kami petik. Semuanya kami anggap sebagai milik bersama kerana kami mengambilnya di dalam hutan.
Pada tanggapan kami pada masa itu tumbuhan di hutan adalah milik wakaf. Dengan tanggapan begitu, kami tidak perlu bertanya siapakah pemilik pohon mempelam atau kuini yang sering kami ranggah pada musim buahnya. Hanya kebun durian tidak kami anggap demikian kerana durian menjadi harta bernilai kepada pemiliknya. nanti sambung.. nak asar

No comments: