Thursday, March 5, 2009

1. Saya terasa seperti berada dalam barisan orang yang akan pergi meninggalkan dunia fana ini apabila satu demi satu kenalan dan orang yang pernah saya rapati meninggal dunia. Sememangnya orang lain pun senasib dengan saya kerana maut pasti datang dan hanya menunggu masa sahaja. Tetapi saya sangat terasa kehilangan seorang demi seorang sehingga timbul perasaan demikian. Mahu atau tidak, maut tetap mengintai di bendul pintu. Antara orang yang saya dekati dan kini pergi menjauh (atau mendekat?) ialah Abdullah tahir, Othmann Puteh, Ahmad Mahmud (biografinya sedang dalam proses penulisan, tunggulah siap, ada kisah yang selama ini rahsia), samad ismail, othmaan kelantan, arenawati, sazali yaacob, dan hari ini zubir ali. baru bebrapa minggu aya berbual dengan zubir ali dan itulah kali pertama saya berbual panjang dengan beliau di Rumah Universiti semasa makan tenah hari.dia memesan mi tom yam kalau tidak silap, dan saya makan mi claypot. kemudian duduk dr wan zailan dari akademi pengajian islam.kami berbual tentang nasib bahasa melayu, sedikit falsafah, seni puisi, dan sebagainya. zubir banyak ilmunya. dia juga bercakap tentang amalan nasrul haq yang teelah diharamkan oleh kerajaan apabila kami tersentuh soal pengharaman yoga. dia juga pernah mempelajri nasrulhaq dan katanya tiada yang sesat dalam amalan itu. wan zailan pula membangkitkan isu puisi chairil anwar (Doa) yang pernah menggemparkan ulama fikah dan menjadi lirik lagu zubir ali. zubir ali menyarankan saya membaca buku Falsafah Tuna tapi semasa kunjungan ke Riau saya tidak sempat menemui buku itu. saya akan mencarinyapada kesempatan yang lain. sekurang-kurangnya itu tinggalan ilmu daripada zubir yang akan saya kenang, selain lagu puisinya tentang kekejaman israel di Sabra dan Shatila yang masih relevan sehingga kini. sekarang zubir sudah pergi dan kekejaman Palestin masih berterusan. Namun yang pasti Zubir meninggalkan jejak seni dan suara manusiawi yang masih bara. al-fatihah untuk zubir ali.

2. saya tidak sempat menyertai rombongan GMPke Istana Negara esok kerana berada di Kelantan. kesal juga kerana tidak berdaya memberikan sokongan kepada pejuang kental yang sering dituduh sebagai nasionalis sempit (sebenarnya yang menuduh itu nasional bebal). saya berharap rakan-rakan lain akan bersama turun padang untuk menyokong mereka. malu kita melihat ketegaran semangat orang lama memperjuangkan bahasa Melayu jika kita orang muda tidak seberani mereka. Tak sampai hati saya melihat Datuk Zainal Abidin Wahid bercakap mempertahankan bahasa Melayu dengan tergigil-gigil dalam dua tiga pertemuan memprotes PPSMI. Kagum saya dengan perkembalian Tan Sri Ismail Hussein, Datuk Hassan Ahmad, Datuk A Samad Said, dan ketekalan Datuk Baha Zain,dan lain-lain. Mereka telah memberikan pesan kepada generasi yang muda dan bertenaga bahawa perjuangan ini mesti disambut dan disambung.

Pada saya, biarlah kalau sudah nasib kita kalah jika itu pertaruhan politik para oknum yang keras dan bebal, asalkan sejarah mencatatkan ada lagi pahlawan Melayu yang kuat semangatnya. kalau ada historiografi kolonial dalaman (internal colonialism historiography) tertulis nanti, maka akan ada juga hendaknya historiografi nasional yang mempertahankan semangat bangsa sebagai antitesisnya. cucu saya akan membaca dan menulis sejarah itu kalau tidak ada sejarawan yang berani menulisnya. benar, sejarah selalunya ditulis oleh orang yang menang tapi percayalah bahawa suara orang kecil akan mendapat kuasanya. salam pagi jumaat dari kota bharu. salam kepada pejuang bangsa dan tentunya yang menjunjung agama. semoga Allah memberikan kekuatan dan kemuliaan kepada mereka.

No comments: