Monday, June 8, 2009

mi udang kuala sepetang

Pada hari Sabtu lepas saya dan keluarga balik kampung tetapi disebabkan kami bertolak awal bukanlah kampung sendiri yang ditujui dulu sebaliknya kami melajak ke Kuala Sepetang untuk mencuba mi udang seperti yang telah kerap dipromosikan oleh kawan-kawan. Terpesona dengan cerita Mohamad Daud Mohamad (Ketua bahgian teori dan kritikan DBP) bahawa mi udan di situ sangat sedap dan katanya udangnya terpaksa dikuis untuk mencari mi, saya pun berusaha sampai ke situ. Hari panas terik dan jaraknya tidaklah sedekat yang digambarkan oleh Daud. Tetapi kalau tidak diteruskan juga saya tidak tahu sampai bila saya akan tertanya-tanya rasa mi udang itu. Kata Md daud, dia kira ada 22 ekor udang yang dimakannya. Harganya sekian-sekian katanya (tak payah cakaplah). Murah sangat kata saya. Ini menguatkan hati untuk mencubanya. Isteri juga sudah ternanti-nanti rasanya dan anak-anak nampaknya tak ada masalah denga perjalanan jauh di tengah terik itu. Akhirnya sampai juga kami ke Kuala Sepetang dan banner ke gerai mi udang Mak Jah sudah membimbing perjalanan di dua tiga tempat. Kami tidak mahu ke gerai lain kerana iklan gerai Mak Jah lebih hebat. Sampai di gerai Mak Jah kami lihat ada dua meja terisi orang sedang menjamu selera dan di sebelah gerai itu ada majlis kenduri kahwin. Rupa-rupanya gerai itu hanya dibuka pukul 2.30 petang kerana ada kenduri kahwin dan orang yang sedan makan itu ialah tetamu majlis yang menumpang di gerai itu, atau mungkin tuan punya gerai. Kami menanyakan gerai lain dan setelah dieritahu ada gerai lain di pekan kami pun segera berlalu. Mujur terjumpa akhirnya Salleh Stall, gerai mi udang juga.
..ahh letihnya..nantilah saya sambung..baru menyiapkan kertas kerja untuk seminar Arena Wati setelah didesak oleh Md Daud juga dengan pangglan dan sms.

No comments: