Saturday, December 27, 2008

perca-perca kembara medan

bersambung...di pojok berhampiran Hotel Ibunda ada gerai makan tempat berkumpulnya supir. Saya ke situ untuk mencari van dalam rangka lawatan ke Prapat, melihat Danau Toba esoknya. Saya diketemukan oleh penggatih beca bermotor dengan seorang lelaki gempal yang memiliki van. Penggatih beca itu malam tadi membawa saya dengan abang ipar dan kakak berkeliling kota Medan. Rundingan berlangsung hingga mencapai persetujuan untuk menggunakan van mereka. Tetapi setelah berunding dengan keluarga saya, kami mengambil keputusan membatalkan tempahan van tersebut dan segera saya memberitahu pemandu van tadi. Dia menerimanya dengan muka kelat. Semasa kami mahu bergerak ke Masjid Raya saya menemui seorang pemilik van lain di sekitar situ juga untuk membawa isteri, kakak dan anak-anak ke sana. Jaraknya dekat dan kami yang lain hanya berjalan kaki. Di samping itu saya berunding pula dengan pemilik van itu kalau-kalau ada van untuk digunakan ke Prapat esoknya. Dia segera mengaku ada. Tetapi persetujuan belum dicapai, sekadar bertanya untuk berunding semula. Dia dengan senang hati menghantar sebahagian daripada kami ke Masjid dengan percuma. Enggan dia menerima bayaran tambangnya. Setelah van itu bergerak lelaki berbaju merah yang tadi telah kecewa dengan pembatalan tempahan van datang menghampiri saya. Dia memarahi saya kerana menggunakan van lain. Saya gagal memujuknya. Entah atas dasar apa dia berbuat demikian. Hk saya untuk memilih sudah dinafikan, seolah-olah dia pula yang berkuasa menentukan hala tuju kembara kami. Rakannya penggatih beca tadi juga datang menghimpit saya lalu meminta wang. Ketika saya memegang 70,000 rupiah dia segera merampasnya daripada saya. Memang agak gementar saya ketika itu tetapi saya cuba bertenang. Sukar juga menanggung keselamatan keluarga. Jika saya bersendirian saya akan lebih berani. Tidak mengapalah, kata hati saya. Biarlah wang diambil asalkan kami tidak diganggu lagi.
Pada petangnya Ibu Aji memberitahu ada van yang boleh memuatkan 11 orang boleh disewa ke Prapat. Syukur. tetapi terdetik di hati saya, bagaimana pula dengan rundingan dengan pemandu van tadi? Setelah pulang ke hotel saya segera menemuinya (dia memang menungu saya) dan menyatakan bahawa kami tidak jadi menyewa van mereka. Alasan saya tidak mahu berdepan dengan kerenah pemandu lain di situ yang akan mengganggu lagi. Dia begtiu kecewa dan enggan menerima wang 20,000rp untuk tambang pagi tadi ke Masjid Raya. Saya pun segera masuk ke hotel kerana mahu mengemaskan barang. Kami akan berpindah hotel untuk mengurangkan tekanan. Kami akan ke Darma Deli.
Lelaki tadi rupanya tidak berhenti setakat itu; dia mengekori saya ke dalam hotel dan meinta wang 50,000rp. Saya tidak mahu bertengkar lagi lalu mengengeluarkan wang yang diminta. Cukuplah setakat itu. Kami mahu segera berpindah hotel.
Mujur pihak hotel tidak ada halangan untuk kami membatalkan tempahan lagi dua malam. Dan mujur jugaHotel Darma Deli masih ada bilik untuk disewa walaupun harganya lebih mahal. Biarlah begitu asalkan keselamatan terjamin. Terima kasih Ibu Aji yang membantu kami.
Esoknya kami ke Prapat. Bagaimana pula rupanya Danau Toba dan Pulau Samosir? Walaupun telah berkali-kali saya ke Medan, tidak pernah Prapat saya kunjungi. Bersama keluarga ke sana lebih menyeronokkan.

No comments: