Sunday, June 14, 2009

kertas kerja pertama tahun 1998

Ini ialah sedutan kertas kerja yang pertama saya kali bentangkan di jabatan Pengajian Media, UM pada 20 Jun 1998. Kalau nak diikutkan memang saya tiada keyakinan untuk menulis kertas kerja pada masa itu, tetapi saya memberanikan diri. Novel ini ditulsi oleh Abdul Latif Chuchu penulis Brunei tetapi diterbitkan di Malaysia oleh Mohd Ithnin Tawaf. Entah ke mana sahabat saya ini perginya. Selepas pembentangan pertama itu saya mula diajak-ajak oleh Siti Aisah Murad, pegawai DBP, untuk membentangkan kertas kerja dalam seminar atau kolokium anjuran DBP. Terima kasih Kak Ti. Terima kasih semua yang mendorong saya sebelum dan selepas itu, termasuklah Allahyarham Abdullah Tahir, Allahyarham Othman Puteh, Prof. Hashim Awang, A. Wahab Ali, Hamzah Hamdani dan lain-lain. Kertas kerja ini tidaklah bagus tetapi cukup untuk mendatangkan keyakinan kepada saya. Ini sedutan saja. sedut sikit-sikit...yang selebihnya kena buat permohonan rasmi.

Suara Yang Hilang: Sebuah Novel Hikayat



Prolog

Novel setebal 263 halaman terbitan Diwangsa Publications and Distributors (1998) ini telah membayangkan sifat genrenya melalui wajah kulitnya: novel cinta. Bagaimanapun, blurbnya memberikan kemungkinan lain yang lebih menarik kerana wujud pula persoalan politik di Fiji. Fiji, sebuah negara Pasifik Selatan menjadi latar tempat, dan pergolakan politik yang tercetus pada tahun 1987 ekoran rampasan kuasa oleh pemerintah tenteranya Left. Kolonel Sitiveni Rabuka (Kolonel Rabaka dalam novel ini) menjadi latar suasana. Rampasan kuasa tanpa darah ini merupakan sejarah dan wataknya juga seorang tokoh sejarah. Unsur sejarah tersebut merupakan aset berharga pada novel ini untuk menjadikannya sebuah novel yang serius, sekurang-kurangnya tidak menjadi novel popular atau picisan.

Bauran fakta sejarah dengan unsur fiktif dapat mengangkat sesebuah karya ke tahap yang tinggi kerana wujudnya unsur kebolehpercayaan di kalangan pembaca. Fakta sejarahnya terkesan pada peristiwa rampasan kuasa tanpa darah oleh Kolonel Rabaka. Ini disebut melalui dialog watak Senator Kenneth:

"Kudeta ini dikuasai oleh golongan nasionalis peribumi Fiji yang mahu Fiji untuk peribumi Fiji. Mereka tidak mahu kuasa politik dipegang oleh kaum pendatang. Nampaknya seluruh dunia terperanjat dengan kudeta yang tidak pernah diduga ini. Kolonel Rabaka yang menjadi front kudeta ini seorang pegawai tentera yang cergas, pintar dan jujur."[ Rampasan kuasa ini memang berlaku dalam sejarah pada tahun 1987 apabila etnik Fiji tidak puas hati dengan corak pemerintahan Parti Buruh Fiji yang bergabung dengan National Federation Party (NFP).Punca rampasan kuasa, sebagaimana menjadi punca konflik juga di dalam Suara Yang Hilang (SYH) ialah ketidakpuasan peribumi terhadap sikap nepotisme pemerintah dalam soal pembahagian jawatan penting dalam politik, ekonomi, dan pelbagai bidang lagi. Golongan etnik Fiji sudah menjadi terasing, sebaliknya golongan pendatang mendapat kedudukan yang lebih selesa. Golongan pendatang yang menguasai ekonomi Fiji merupakan kaum India yang dibawa oleh penjajah British sebagai pekerja ladang tebu sejak 1800. Malah hingga kini pun, golongan bukan etnik Fiji yang membentuk 49 peratus daripada 773,000 penduduk Fiji tidak disukai oleh peribumi kerana dianggap sebagai pengacau kepentingan ekonomi dan kuasa politik peribumi

1 comment:

CucuOpah said...

Fiji ni mcm Tanah Melayu juga ye.. sigh..