Tuesday, August 4, 2009

Mbah Surip dan Sabar Bohari, dan angin Bandung

Sampai ke dada bumi Bandung, dari atas kelihatan hamparan belantara, bukit bukau dan rumah demi rumah yang dipancung lalu oleh anak sungai berwarna hitam. Bungkah awan yang baru kami rempuh dengan doa bersayap di dada menyedarkan saya betapa kerdil diri di titik kuasa Ilahi. Cukuplah jika awan itu memekat dan mengikat pesawat yang kami naiki, nescaya nyawa akan bersayap juga menuju Tuhan. Alhamdulillah, pesawat selamat mendarat selepas terbang mengiring mengitari bandara (bandar udara) Hussein Sastranegara. Angin lembap dan panas melekitkan tubuh tetapi cuaca terang.
Di kaunter ejen peancongan saya mendapatkan bilik sebuah hotel yang jaraknya dengan Universitas Pendidkan Indonesia, Jalan Setiabudi cukup hampir. Esok saya akan ke UPI untuk memulakan kembara akademik.
Teman-teman lain dari Malaysia ada yang sudah sampai sejak semalam kerana terlibat dalam seminar yang lebih awal diadakan di UPI juga. Beruntung juga mereka kerana berjaya membentangkan dua kertas kerja dalam satu kunjungan.
Hotel penginapan saya masih baru, baru setahun. Khidmat layanannya baik dan semua peralatan masih baru. Biliknya cantik walaupun pemandangan dari jendela hanya menghidangkan bangunan demi bangunan.
Penat masih menggigit betis selepas ke Pasar Baru tadi untuk mencari oleh-oleh isteri dan anak-anak. Mungkin pilihan (belian ) saya tidak betul, tapi ini sudah cukup melengkapkan perjalanan saya. Asalkan ada bingkisan untuk mereka saya tidak berasa bimbang apa-apa lagi. Dulu emak saya juga sentiasa membelikan saya sesuatu apabila dia berpergian walaupun beliannya cuma buah epal yang sudah rosak (tetapi murah). Bahagianya menerima pemberian emak tidak dapat saya lupai dan saya juga mahu anak-anak merasai kebahagian itu walaupun barang yang saya bawa boleh dibeli di Malaysia, dan sentiasa pun saya membelinya di Kajang apabila mereka memerlukannya.
Hidup kita yang singkat sebenarnya menyediakan ruang yang luas untuk menggembirakan orang lain. Saya cuba merebut peluang itu selagi sempat.
Televisyen baru menyiarkan berita tentang kematian Mbah Surip, penyanyi Raggae terkenal di Indonesia. Liputannya meluas dan rakyat merinduinya. Dia mewasiatkan agar jenazahnya dikebumikan di kawasan rumah Rendra tetapi keluarganya mahu dia dikebumikan di kampung halamannya. Dia seorang ikon dalam masyarakat bawahan kerana membawa suara masyarakatnya. Dan kematiannya juga diulas oleh SBY, Presiden Indonesia dengan agak panjang lebar menandakan pengetahuannya yang jelas tentang peribadi Mbah Surip, seorang seniman rakyat.
Dan baru saya terima berita tentang kematian Sabar Bohari, penyair veteran yang sajaknya sudah tersebar di negara kita sejak lama, lama dulu.

Tetapi... entah dia dikenali atau tidak oleh Perdana Menteri kita? Siapakah yang mengulas kematiannya daripada kalangan pemimpin? Alfatihah...

2. Khabar terbaru malam ini, dalam tv dinyatakan bahawa Mbah Surip akan dikebumikan di bengkel teater Rendra. Betapa dekat hubungan batin dua seniman ini. Dan dekat juga hubungan mereka dengan rakyat. Lalu kalau kita mahu melihat kedudukan kita sebagai seniman, nilailah juga hubungan kita dengan masyarakat. Siapa yang kita kenali dan siapakah yang mengenali kita?

Kematian Mbah Surip menyuramkan Indonesia apabila medianya memainkan peranan aktif dan proaktif menggelembungkan berita itu. Rancangan beritanya sentiass diisi dengan cerita Mbah Surip. Malah sentiasa ada rancangan dalam tv tentang Mbah Surip. Rakyat menangisi kematiannya dan mendoakan kesejahteraannya di samping mendoakan ada pengganti Mbah Surip nanti. Puterinya sempat dinikahkan di depan jenazah beliau sebelum dikebumikan di lahan bengkelteater Rendra (Rendra sendiri sedang sakit sekarang). Selepas selesai dijabkabulkan, puteri Mbah Surip pengsan. Dan media terus menerus menyiarkan peistiwa ini. Betapa kuat perhatian media media kepada seniman jalanan yang tiba-tiba terserlah pada tahun 2009. Dia menjadi kaya raya tiba-tiba dan menjadi tokoh masyarakat yang fenomenal.


3. Dalam satu siaran tv Indonesia juga ada rancangan sitkom yang berjudul Opera van Java. Ceritanya lucu tetapi menggusarkan saya. Kisahnya tentang perkahwinan seorang putera dari Malaysia yang bernama Tengkurep dengan wanita Indonesia yang bernama Manukara. Tidak susah mencari pertaliannya dengan isu yang panas sekarang. Terasa rendah sekali orang Malaysia dibuat media. Media mereka bebas berlucu walaupun menyentuh negara lain. Media Malaysia selalunya berhati-hati sekali.

Pengajaran daripada peristiwa ini ialah kuatnya peranan media membentuk agenda fikiran masyarakat.
Di Malaysia juga berlaku hal sebegitu apabila medianya berusaha membentuk agenda fikiran rakyatnya tetapi rakyat telah memilih media alternatif dan media arus perdanaterus terasing, terpinggir. Media itu sendiri yang salah kerana tidak menyebelahi suara rakyat walaupun motonya hebat sekali, yakni mengutamakan agenda rakyat. Yang diutamakan ialah agenda pemilik dan penguasa. Malah lebih tepat, media kita mengutamakan agenda regim yang berkuasa, bukannya negara. Mereka gagal mengenal pasti peranan utama mereka dan akhirnya mereka gagal dan terus gagal.
(Sekarang yang diutMkN ialah keselamatan regim)

4. Menurut blog Shamsudin othman Dharmala NS sedang tenat di hospital Seremban. Saya pernah bekerja dengan Dharmala NS semasa menjadi wartawan di akhbar Watan di bawah Kumpulan karangkraf. Dharmala memang baik orangnya. Tetapi kami tidak lama bersama, entaha saya berhenti dulu atau dia berhenti daripada Watan. Tidak selepas perpisahan itu saya mendengar dia sudah masuk DAP dan menjadi calon pilihanraya tetapi tewas. Selepas itu saya sesekali sahaja mendengar tentang beliau. Dan sekarang belia sedang tenat. Semoga Allah memberikan kesejahteraan kepadanya. Sekali jadi sahabat, selamanya sahabat saya.

3 comments:

GYC said...

al-fatihah untuk arwah Sabar Bohari..

saya ingin meminta jasa saudara untuk memetik artikel saudara untuk diletakkan di blog keluarga kami..

terima kasih

saleeh rahamad said...

GYC
silakan.

Melihat Kesunyataan said...

Ramai penulis vetran kita yang telah pergi. Tapi tulisan mereka tetap hidup dan bererti.