Friday, August 7, 2009

rendra dan noordin mat top

Catatan tentang Rendra yang saya muatkan dalam blog ini seminggu dua lalu rupa-rupanya berakhir dengan hujung hidupnya. Semalam televisyen Indoneia gegar dengan kesuraman, lebat dengan kenangan, in memoriam Rendra. Menyusul kematian Mbah Surip teman karibnya, Rendra tidak berlama bersendirian difana dunia ini. Beliau yang sedang dirawat sejak sebulan lalu di hospital Mitra Keluarga sempat pulang pada 4 Ogos ke rumah puterinya Clara Sinta ketika kematian Mbah Surip. Pada 6 Ogos beliau kembali tenat lalu dimasukkan semula ke hospital pada jam 9.00 malam dan meninggal pada jam 10.20.
Beliau juga dikembumikan di bengkel teaternya, di Kelurahan Cipayung, Kota Depok, bersemadi dan berjiran dengan Mbah Surip diperkampungan abadi yang sama.
Si Burung Merak (gelaran untuk Rendra) diberi perhatian khusus dan besar-besaran oleh media Indonesia. Sepanjang hari berita tentang beliau mengisi ruang berita dengan liputan bertali arus seperti liputan tentang keruntuhan Highland Tomer di Hulu Kelang dulu. Rakaman Rendra membaca sajak semasa mudanya juga dapat saya saksikan buat pertama kali. terasa aura Rendra begitu hebat. Beliau naik ke tingkat atas di kampus Universitas indonesia untuk menyuarakan gegak gempa dalam batinnya tentang kerosakan di negaranya dan kemudian berjalan di kerumuman khalayak sambil juga membaca sajaknya. beliau tidak hanya membaca di atas pentas.Layaklah beliau digelar Burung Merak.
Sehari selepas itu televisyen sibuk pula menyiarkan berita pengepungan sebuah rumah di Temanggung, sejak 7 Ogos sehingga pagi ini 8 Ogos. Rumah itu disyaki sarang teroris dan nama Noordin M. Top disebut-sebut sebagai penghuninya. Polis belum dapat merapati rumah itu sedangkan penghuninya disyaki hanya 3-4 orang orang. Entah apa pentunjuknya, nama Noordin diulang entah berapa ribu kali sedangkan setakat ini tiada bukti pun tentang kewujudan beliau. Ternyata seperti ada ketakutan yang dicipta untuk menumbuhkan semangat etnonasionalisme. Noordin digambarkan sebagai orang malaysia yang berbahaya.
Kita harus segera menyikapi situasi yang berlaku sekarang dengan bijaksana.
Saya telah membeli empat buah buku ddi Gramedia tentang hubungan semasa Malaysia indonesia yang akan saya ulas kemudian.
Beg sudah begitu sarat dan berat. Entah-entah buku itu saya tinggalkan saja.

2 comments:

zainal moh jasi said...

Tolong belikan beberapa cd embah surip. Lagu-laguya, selamba, tapi indah dan menusuk kalbu.

saleeh rahamad said...

pak jainal,

wah lambat sangat buat permintaan. saya tk sempat baca semasa di sana.