Friday, August 21, 2009

sajak bulan puasa dan pertemuan penyair nusantara

1. Menjelang bukan puasa tentulah banyak sangat pengakuan "ikhlas" dalam pelbagai bentuk,terutamanya sajak. Banyak sajak taubat muncul untuk merawat diri sendiri atau cuba mengajak orang lain melakukan taubat. Kejernihan hati disebut-sebut, keluhuran jiwa dicanang-canang seolah-olah bulan ini sajalah waktunya untuk berasa demikian. Tidak mengapalah kalau ada kesan yaang baik daripada pengakuan itu. Tetapi banyak juga yang palsunya. Sajak dicipta sekadar memenuhi musim Ramadan dan bait-bait puitis lebih mudah terbina berbanding dalam bulan lain. Pun tidak mengapa kerana ada juga kesannya nanti pada khalayak. Ini lebih baik daripada lirik lagu dan sajak yang menggersangkan iman. Tapi saya susah nak percaya pada sajak musiman begitu sebagai ekspresi jujur pengarangnya. Saya mengelak daripada kekeliruan yang disebut oleh I.A. Richard menurut New Criticism sebagai intentional fallacy. Begitupun, saya tahu banyak tanggapan saya yang memang salah. Moga kita benar-benar jujur menuturkan kata, bak kata teman (Haji Shamsudin othman), "sajak sebagai percakapan nurani".
2.Ungkapan Haji Sham itu juga dicadangkan sebagai tema Pertemuan Penyair Nusantara yang akan dianjurkan oleh PENA bulan November nanti tetapi belum diputuskan kerana cadangan Zakir ialah "Sajak sebagai suara kemanusiaan". Pada saya cadangan Haji Sham tidak memberikan makna yang jelas: kalau nurani, apa isinya? Cadangan Zakir pula dikatakan oleh Amirrudin terlalu biasa (tak berani dia nak cakap klise). Tapi pada saya ada isi, cuma dah overused.
Maka satu ungkapan lain perlu dicari. Diharapkan agar teman-teman bersama memberikan cadangan untuk tema program ini. PENA sebenarnya telah diberi tanggungjawab untuk menjadi tuan rumah Pesta Penyair Nusantara bagi tahun 2009. Ketetapan ini dicapai dalam mesyuarat di Kediri, Indonesia pada tahun lepas. Ini musim ketiga. Musim pertama di Medan, musim kedua di Kediri.
PENA lewat mengadakannya kerana lambat mendapat tajaan. Mujur baru-baru ini ada pihak yaang sudi menghulurkan sedikit bantuan. Kami juga masih mencari bantuan daripada pihak-pihak lain untuk menyempurnakan program yang tidak ada keuntungan material ini. Semoga banyak pihak sudi menghulurkan bantuan walaupun sedikit. Logo dan nama mereka akan disebut sebagai penaja pada kain rentang dan buku program.
Peserta dari luar negara dan dalam negara dialu-alukan. Tetapi kali ini memandangkan kewangan tidak subur kami tidak menyediakan penginapan percuma. Jika dapat tempat di Puspanita mungkin boleh dipertimbangkan percuma tetapi tempatnya sedikit. Di hotel agak sukar kerana mahal. Kami merancang mengadakannya di DBP sahaja. Jadi sesiapa yang berminat untuk turut serta, sediakanlah wang untuk sewa hotel berhampiran DBP. Atau ada cadangan lain? Mau bayar dan kami carikan tempat penginapan? Berikan cadangan anda segera. tarikh yang dicadangkan ialah 20-22 November 2009.

3 comments:

Hasmora said...

Bos.. bukan ke tarikh cadangan 20-22 Nov?

MARSLI N.O said...

Sdr Saleeh: Saya suka membaca tulisan Sdr mengenai sajak musiman itu. Yang selebihnya, biarlah saya simpan di dalam hati sendiri.

Marsli N.O

S.M. Zakir said...

ana ada satu sajak, tajuknya sajak palsu... ngak ada yang bener, cinta jugak palsu, yang bener itu juga mungkin palsu.. kabur kabur ini pak. Tapi pak shamsudin ana percaya nuraninya bener, jika tidak takkan tertinggal tengah berdengkur.