Saturday, September 19, 2009

beraya di kampung







(Gambar 1: Kunjungan raya di rumah saya selepas sembahyang hari raya. Tradisi ini kami pertahankan dengan susah payah kerana minat generasi muda untuk menyambungnya semakin pudar. Gambar 2: Kami bergambar selepas sembahyang di surau kampung. Gambar 3: Pada malam raya kami mengadakan majlis tahlil keluarga untuk ibu bapa)







Saya sampai di kampung hampir pukul 2 pagi setelah setelah berengsot di lebuh raya selama lima jam. Bertolak pada pukul 9 malam, kami sudah menjangka jalanakan sesak, jadi saya tenteram saja memandu walaupun pinggang sakit juga.
Malam raya kami adik-beradik megadakan takbir dan tahlil di rumah untuk ibu ayah yang telah pergi. Hampir 40 orang kami berkumpul dan beraya di rumah pusaka. Itu pun keluarga abang saya tidak balik. Kalau balik tidak tahulah keadaannya. Tapi inilah keseronokan yang jarang saya nikmati. Walaupun ibu bapa telah tiada dan rumah pusaka tinggalkosong masih lagi kami dapat berkumpul pada raya kali ini.

4 comments:

angel of music said...

hi there, my name is yeen fern..a very close friend to azman ismail previously from utusan malaysia, may i know do you know him well?you have any news of you?thank you in advance for responding..you can email me at wongyeenfern@gmail.com
thank you

Nur Fatiha Fadila said...

Dear angle of music,
Azman Ismail now is my lecturer at ASWARA (National of Art and Heritage Academy). He also my mentor for Akademi Sastera 2009. He is an ASWARA lecturer since January 2008.

angel of music said...

thanks wardah,
is he still teaching over there?just wondering?thanks for the sharing

ekspresi said...

salam tuan,
ahli keluarga saya jika berkumpul pun ramai macam tu. ada yang tak tahu nama.