Tuesday, March 23, 2010

Bumi tidak rata?


Semalam selepas habis kuliah saya ke Pejabat Dekan untuk urusan remeh. Semasa berjalan di dalam pejabat itu saya terasa pijakan kaki saya tidak seimbang. Kaki kiri terasa lebih panjang daripada kanan. Adakah bumi sudah tidak rata? Adakah kaki saya sudah pendek sebelah? Bimbang tiba-tiba menerpa hati. Inikah kifarah atas kesilapan saya yang belum berampun?

Saya segera mengembalikan kewarasan fikiran untuk mencari punca, lalu saya renungi kasut saya. Oh rupa-rupanya kasut saya sebelah lain. Rupanya hampir sama kerana kedua-duanya sudah usang. Saya tersarung kasut yang berlainan ketika bergegas ke Dewan Kuliah C. Inilah akibat kehilangan sepatu di rumah malam kelmarin. Saya terpaksa memakai sepatu lama. Tetapi mujurlah saya masih lelaki tipikal yang tidak menghiraukan sangat penampilan diri. Saya lelaki (jejawa, kata kawan saya, iaitu jejaka tua) yang ringkas. Kasut usang tidak menjadi masalah... kerana sedar diri bahawa waktu ekonomi merosot begini jangan berangan macam orang kaya. Nampaknya kasut lama terpaksa dihargai semula.Hah...itu kisah tak bermakna untuk menghilangkan penat selepas balik dari Pesta Buku tadi.

Di Pesta Buku tadi saya terjumpa Cikgu Shahrunizam Talib dari Bera, Pahang. Dia datang dengan rombongan sekolahnya, membawa pelajar. Terserempak juga saya dengan Zalila Isa dari YADIM yang datang semata-mata untuk mendapatkan tandangan Faisal Tehrani untuk kawannya yang mengirimkan pesan.

Dan yang tersua saya dengan Raja Nazri Shah yang datang untuk membeli buku, bukan untuk tujuan lawatan rasmi. Terasa bangga dan terharu juga saya kerana baginda daripada kerajaan Perak. Raja yang cendekia sepertinya tentulah patut kita banggai. Baginda membelek buku-buku di gerai Cambridge dan memilih judul yang pelbagai. Benarlah Raja Nazrin pencinta ilmu.Inilah kelebihan orang Perak. Siapa orang Perak?

4 comments:

Sham al-Johori said...

Tuan guru,
Cantik gambar burung tu?
Romantis....

lutfi said...

kome menikah dengan oghang peghok

saleeh rahamad said...

Sham: ada burung lagi yang cantik. nanti akan ditunjukkan. Mahu?

Lut: oghang ulu bakai pun ok. tak ade kughangnye

NIZAM MAT SAARI said...

Burung lagi cantik? Ada... ada... heh heh.

Kedah berjiran dengan Perak, tempias jugak...