Wednesday, March 3, 2010

SEA Write Award kena ubah cara pencalonan

Sekarang telah dibuka pencalonan untuk penerima Anugerah SEA Write dan pencalon perlu memberikan alasan bertulis untuk mencalonkan seseorang penulis. Saya tidak bersetuju sama sekali dengan kaedah itu. Kenapa pencalon perlu memberikan alasan bertulis yang memerlukan usaha keras itu? Apakah gunanya panel hakim? kalau pencalonan sudah lengkap dengan alasan maka panel hakim hanya menghakimi kertas pencalonan bukannya tokoh. Sepatutnya panel hakim sudah mempunyai pengetahuan mendalam tentang calon. Kalau mereka tidak berpengetahuan dan tidak tahu memberikan hujah, kenapa mereka dilantik sebagai panel? Ini kerja tidak munasabah. Kalau kita mencalonkan seseorang, apa pula yang kita dapat? Panel hakim tentulah mendapat bayaran tetapi kita yang menjadi pencalon dapat apa?

Sekretariat di DBP sepatutnya menyediakan bahan yang lengkap untuk dinilai oleh panel hakim. Jadi, kita tidak perlu membuat pencalonan sebenarnya. Sekretariat sepatutnya sudah ada senarai calon dan mereka mesti terdiri daripada orang yang arif tentang senarai penulis di Malaysia. Sekretariat juga mesti orang yang arif dalam sastera dan menengali sasterawan di Malaysia. Ini juga sepatutnya yang perlu disarankan kepada sekretariat Hadiah Sastera Perdana Malaysia. Pegawainya bukan pengumpul bahan tetapi mengenali bahan. Jangan sampai penulis pun tidak kenal akan pegawai itu kerana mereka tidak pernah menggauli acara sastera.

Saya ada pengalaman mencalonkan penulis bagi pihak PENA. Saya terpaksa untuk menghubungi calon dan meminta beliau menyediakan profilnya serta beberapa bahan sokongan lain. Saya juga menyediakan bahan bagi menyokong beliau. Penulis itu pula agak liat bergerak dan kurang usaha untuk menyediakan bahan (mungkin kerana dia pun ada integriti diri dan tidak mahu menonjolkan diri) sehingga saya berkali-kali menghubunginya. Akhirnya saya terfikir, kenapa saya mesti bersusah payah melakukan kerja itu? Ini kerja sekretariat dan panel hakim. Penulis pun tidak perlu mencalonkan dirinya. Penulis cuma perlu membantu sekretariat jika diminta menyediakan bahan. Itu pun rasanya tidak wajar dilakukan. Biarlah panel hakim sendiri berbincang dan membuat penyelidikan serta menyediakan laporan bertulis--bukan pencalon dan bukan calon!

Perkara ini tidak sempat saya kemukakan dengan pihak DBP. Jadi ini tempatnya saya bersuara. Dan kali ini saya tidak mahu mencalonkan sesiapa. Kalau sekadar memberikan nama calon, bolehlah. Tapi tidaklah akan ada bahan sokongan seperti yang pernah saya lakukan sebelum ini.

Saya sukar hendak berdiam diri kalau ada sesuatu yang saya rasa tidak enak bergolak di dalam hati, kalbu, sukma, jiwa, kepala, perasaan. Maaflah sekiranya ada yang terluka.

3 comments:

Rahimidin Z said...

Saya sokong 200%!

dahrie said...

Nampak gaya dalam dunia sastera pun dah amal sistem brooker dan sub-kontrak. Brooker dapat duit, penjual (pencalon) dapat letih. Badan yg sepatutnya melaksanakan semuanya dari A-Z, hanya goyang batu. Aduhai...

saleeh rahamad said...

goyang batu? musykil