Saturday, January 29, 2011

Interlok 29 Januari 2011

Hari ini 29 Januari 2011 saya bersama Amiruddin Ali Md Hanafiah (Timb presiden PENA), SM Zakir (SU Agung PENA) dan Shamsudin Othman (Tim SU Agung PENA) menyrtai mesyuarat pemanduan Majlis Perundingan Melayu di Bangunan ROHAS Jalan Abdullah apabila dipelajwa oleh Dr Hassan Mad (SU MPM) bagi membincangkan langkah susulan untuk menangani isu Interlok. Selepas mendengar perbincangan mereka dala agenda memperkasakan ekonomi Melayu barulah isu Interlok dibincangkan. Saya memulakan penjelasan tentang perkembangan terkini yang saya ketahui.
Saya katakan bahawa pendirian PENA tetap tidak berubah bahawa pindaan terhadap novel Interlok tidak wajar dilakukan demi memenuhi kehendak masyarakat India. Saya nyatakan alasan kami yang tekah berulang kali saya nyatakan dalam media. Saya juga menyatakan bahawa tuntutan masyarakat India sudah berubah-ubah, daripada isu Paria dan Brahmin kepada hal lain yang remeh temeh dalam sebuah karya fiksyen.Kami yakin bahawa tuntutan ini adalah untuk menguji kerajaan setakat mana masyarakat India akan diberi perhatian. Lebih membahayakan tuntutan mereka yang beriringan ugutan akan menggugat keutuhan kerajaan sendiri. Sokongan orang Melayu akan berubah sekiranya kerajaan melayan tuntutan minoriti itu. Keadaan akan lebih buruk kerana masyarakat Melayu yang majoriti tidak diberi perhatian berbanding masyarakat India.
Akhirnya kami mengambil ketetapan (selepas dicadangkan oleh Presiden GMP, Datuk Hilmi supaya MPM bertemu dengan Perdana Menteri dan menyatakan bantahan kami. Memorandum itu akan menyatakan bahawa MPM akan berkempen supaya orang Melayu tidak mengundi calon MIC dan memboikot semua majlis yang disertai MIC. Ini bagi mengajar masyarakat India atau MIC yang sudah berani mengugut kerajaan supaya menyebelahi mereka.
Saya ditugaskan membuat draf memorndum itu. Sebagai persatuan Penulis PENA tidak boleh menyatakan itu kerana kapasitinya tidak sesuai. Oleh itu MPM akan mengambil peranan.
Kami selesai bermesyuarat kira-kira pukul 7.15 malam. Maghrib kami di Masjid Kampung Baru bersama Zainal Jais.Selepas itu kami makan di sebuah kedai makan di luar masjid. Pulang ke Rumah PENA kami menyinggahi acara anjuran Sindiket Soljah. Nyata generasi muda lebih akrab dengan acara anjuran mereka sendiri dan ini terbukti dengan kehadiran luar biasa mereka di Rmah PENA. Saya tidak berlama-lama di situ kerana badan tidak sihat. Kepala pening dan oerut tidak selesa akibat cirit-birit seharian.
Pulang ke rumah saya menunaikan solat isyak dan berdoa agar perjuangan kami berjaya atau setidak-tidaknya keputusan nanti tidak memalukan orang Melayu dan umat Islam.

No comments: