Sunday, January 30, 2011

Tribulasi Interlok: Siri 3

Pada hari Isnin 10 Januari 2011, selepas kami selesai membuat laporan polis, kami berkumpul di gerai bucu dekat Dewan Bahasa dan Pustaka. Kawan yang masih tinggal di situ ialah Khalid Salleh dan Pyan Habib. Saya, Zakir, dan Amiruddin singgah jugalah minum dan menghabiskan bihun goreng yang sudah dibayar oleh sahabat yang sudah pulang lebih awal, Sdr Khair. Kami tidak pulang ke PENA kerana masing-masing sudah letih.Ttetapi di kepala saya sudah terbayang bentuk draf memorandum yang akan kami hantar kepada Timbalan Perdana Menteri esoknya. Maka saya hanya melakukan tugas merangka draf itu di rumah sahaja.

Di rumah, selepas Isyak saya memulakan kerja itu. Saya tidak ada pengalaman langsung dalam membuat memorandum tetapi tela kerap membaca memorandum orang lain dalam isu PPSMI. Sehingga tengah malam saya masih belum selesai dengan puas hati.

11 Janauri 2011.

Saya tidak berdaya lagi memikirkannya lalu tidur untuk mengumpulkan tenaga demi esok yang masih banyak cabarannya. Saya tidak pernah buat kerja besar ini: menghantar memorandum kepada menteri. Setelah draf awal sdapat dimulakan barulah saya boleh tidur sekitar jam 1:00 pagi.
Esoknya saya sambung lagi selepas subuh sehinggalah pukul 10:00 pagi agaknya. Saya bergegas ke PENA untuk urusan lanjut, termasuk untuk mencetak dan memfotokopi dalam salinan yang banyak untuk edaran kepada wartawan. Di PENA hanya ada Ahmad Razali Yusof, koordinator PENA yang kami panggil ayahanda. Dengan beliau saya cuba membuat salinan dengan mesin fotokopi. Pada awal pagi saya telah menerima panggilan telefon daripada seorang sahabat (namanya biar saya rahsiakan dulu) yang menyatakan bahawa memorandum elok diperpanjangkan kepada Perdana Menteri kerana TS Muhyididn tiada dalam negara dan Kabinet mungkin akan membuat keputusan dalam mesyuarat Kabinet pada hari Rabu 12 Januari. Ada kemungkinan kertas Kabinet sudah membuat keputusan akan meminda Interlok. Saya tidak memberitahu perkara itu kepada Amiruddin kerana dia masih di Genting Highland kerana menghadiri bengkel kerja. Saya terpaksa berfikir sendirian ketika itu kerana kawan-kawan lain tiada yang datang membantu. Saya faham semuanya sibuk dengan urusan masing-masing dan mereka tidak tahu sukarnya membuat memorandum serta kerja membuat salinan.

Saya lihat ayahanda sudah keletihan dan tertekan dengan kerja yang banyak. Saya tidak dapat menenangkannya kerana saya sendiri tertekan Tetapi dia membuat keputusan bijak dengan memanggil Sinaganaga untuk membantu. Sinaganaga tidak mengambi masa yang lama untuk sampai ke Rumah PENA walaupun berjaan kaki dari pejabatnya. Mereka berdua membantu saya membuat salinan dan menyusun dokumen. Kami juga mendapat bantuan daripada Abang Aziz Al dari Gapena yang datang dan meminjamkan dua rim kertas A4 . PENA suda kehabisan kertas! Sampai sekarang belum diganti rasanya.

Kira-kira pukul 11:30 barulah Amiruddin sampai dari Genting Highland. Dia sebenarnya sudah banya berkorban untuk kerja ini kerana terpaksa meninggalkan tugasnya dan berulang alik dari tanah tinggi itu ke tanah lembah di PENA. Setelah diberitahu bahawa kami akan menghantar memo kepada PM, dia kelihatan tersentak dan berusaha menghubungi kenalannya yang dapat menguruskan sambutan memo kami di pejabat PM, Tapi dia tidak berjaya. Lalu kami mengambil keputusan untuk pergi sahaja walaupun tiada temu janji. Dengan pejabat TS Muhyidin kami sudah menguruskan temu janji dengan setiausaha politiknya, En Syahrin.

Setelah Amirudin membuat penjilidan dokumen di Brickfields dengan tergesa-gesa saya segera bersiap diri. Ayahanda kelihatan tidak berminat untuk ikut serta. Jadi siapa yang akan ke Putrajaya? Tiadakah akwan lain yang datang? Hati saya sudah walang. tamabahan pula ada berita tidak menyenangkan daripada Borhan Md Zain. Katanya, usaha kami mungkin tidak berkesan lagi dengan perkembangan baru. Saya tidak dapat menerangkan hal itu sekarang sebelum semuanya selesai nanti.

Walaupun saya sudah lemah semangat selepas mendengar berita itu, saya dan Amiruddin tidak akan berpatah balik Kami akan teruskan perjuangan yang sudah dirangka. Biarpun tiada kawan yang datang menyokong kami tetap akan ke Putrajaya. Dan kali ini kami menaiki kerta Amiruddin kerana minyak kereta saya sudah tinggal sedikit. Lagipun kereta saya yang besar tidak berbaloi digunakan untuk membawa dua batang tubuh ke Putrajaya.

Selepas solat zuhur dan berdoa agar perjalanan kami dipermudah Allah SWT kami berdua menyusuri lebuh raya Utara Selatan dan menuju ke pejabat TS Muhyiddin. Kami dimaklumkan bahawa di sana kawan lain yang akan datang ialah SM Zakir, Zainal Jais, Dr Hassan Mad, Datuk Dr Mohd Ali Hassan. Ini menguatkan semangat kami. Mujurlah ada orang lain yang akan bersama walaupun kami berdua sahaja bertolak dari PENA.

Amiruddin memandu manakala saya duduk di sebelahnya sambil merenung jalan di hadapan dengan bermacam-macam bayangan...

No comments: