Sunday, January 30, 2011

Tribulasi Interlok: Siri 2

Sebelum kami mengambil tindakan membuat laporan polis kami telah menghubungi Gapena untuk turut bersama membuat laporan polis. Abang Aziz Setiausaha kerja Gapena telah memainkan peranannya dengan menghubungi pegawai polis di Balai Polis Dang Wangi sebagai persiapan menerima kehadiran kami.

Pada hari Isnin kami menggerakkan kawan-kawan dan menghubungi media untuk bersama-sama ke Balai Polis Dang Wangi. Pada hari yang sama dengan menggunakan draf yang saya rangka beberapa NGO lain turut membuat laporan polis. Mereka termasuklah Majlis Permuafakatan PIBG Nasional dan Majlis Kebudayaan Negeri Selangor. Di Kelang Kemudi juga membuat laporan, dan begitu juga di Johor oleh Persatuan Penulis Johor (tapi mungkin hari yang lain).

Badan kerabat Gapena yan lain telah dihubungi oleh Setiausaha 2 Gapena, Dr Hashim Ismail supaya membuat laporan polis di tempat masing-masing tetapi menurutnya tiada sambutan (inilah yang mengecewakan saya). Pada hari laporan dibuat Balai Polis dikerumuni wartawan dan ramai juga kawan dalam PENA dan yang bersimpati (antaranya ialah Riduan Harun, kerana dia belum jadi ahli PENA walaupun sering didesak oleh Sinaganaga) yang datang. Antara teman yang bersama tentulah Amiruddin Ali, SM Zakir,Hanafi Ibrahim, Khalid Salleh, Malim Ghozali Pk (Timbalan pengerusi Tetap PENA), Shamsudin Othman, Rahimidn Zahari, Ali Bukhari, Nasseer, Ishak Hamzah, Rasanubari, Ibrahim Ghafar, Saifulizan Yahya, dan ramai lagi.

Kehadiran kawan menguatkan semangat kami.

Saya mendahului NGO lain untuk membuat laporan polis dan kemudian disusuli kumpulan lain. Kami kemudian berdepan dengan wartawan lalu gemparlah seketika dalam media dengan tindakan kami. Anehnya ini tidak sedikit pun menjentik kesedaran Pemuda UMNO atau Puteri UMNO sedangkan kami mempertahankan tindakan kerajaan (Kementerian Pelajaran Malaysia) dan Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran. Sampai kini (30 Januari 2011) tidak ada seorang daripada mereka menghubungi kami untuk membantu sedangkan masyarakat India digerakkan oleh MIC dengan penuh perhatian.

Dan saya perturunkan laporan polis yang kami buat di bawah ini. Laporan ini diterima oleh Konstabel Mohd Hafiz bin Ahmad (R1699350). Saya membawa pendrive untuk memudahkan draf laporan yang saya buat disalin sahaja ke dalam komputer. Ini ternyata sangat bekesan berbanding dengan cara lama: menulis draf pada masa laporan dibuat.


LAPORAN POLIS TERHADAP PERISTIWA PEMBAKARAN NOVEL INTERLOK

Akhbar Mingguan Malaysia bertarikh 9 Januari 2011 melaporkan berita yang bertajuk “Novel Interlok dibakar”. Dalam laporan tersebut dinyatakan bahawa novel Interlok karya Sasterawan Negara, Dato’ Abdullah Hussain telah dibakar di hadapan Dewan Sentosa, Majlis Perbandaran Klang oleh “kira-kira 100 penduduk berketurunan India”. Turut dibakar gambar Dato’Abdullah Hussain malahan ada seorang penunjuk perasaan yang “gagal mengawal emosinya dilihat menampar gambar Abdullah dan menggelarkan beliau sebagai `sasterawan bodoh’.”

Berdasarkan peristiwa itu, inilah laporan polis yang kami buat.

Peristiwa membakar novel itu telah membangkitkan kemarahan ahli Persatuan Penulis Nasional Malaysia (PENA) kerana Abdullah ahli seumur hidup PENA.

Peristiwa ini juga membangkitkan kemarahan penulis di negara ini kerana Dato’Abdullah Hussain ialah Sasterawan Negara dan penulis terkenal tanah air. Oleh itu, kami berpandangan pembakaran tersebut telah menjatuhkan maruah penulis tanah air dan mengandungi unsur kebencian yang melampau.

Pembakaran novel Interlok dan penghinaan terhadap gambar Abdullah boleh disifatkan sebagai tindakan menghina orang Melayu serta boleh membangkitkan kemarahan orang Melayu dan mencetuskan ketegangan kaum.

Kami juga prihatin kerana Sasterawan Negara, Dato’Abdullah Hussain ialah seorang tokoh penulis yang menerima Anugerah Sastera Negara daripada DYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong. Oleh itu, kami berpendapat, penghinaan terhadap Sasterawan Negara samalah seperti penghinaan terhadap DYMM Yang di-Pertuan Agong.

Kami meminta polis dan pasukan keselamatan mengambil tindakan kerana peristiwa tersebut boleh menyebabkan berlaku ketidakstabilan dan keharmonian kaum serta menggugat keamanan negara.

Kami berharap pihak polis dapat menyiasat peristiwa itu dan mengambil tindakan terhadap orang yang terlibat, termasuk ahli-ahli politik yang turut serta iaitu Ahli Parlimen Kota Raja, Dr. Mariah Mahmud dan Ahli Dewan Undangan Negeri Kota Alam Shah, M. Manoharan. Penglibatan ahli politik dapat dianggap sebagai pengakuan dan penerimaan mereka terhadap tindakan yang biadab itu. Pengaruh ahli politik adalah besar kerana kedudukan mereka sebagai pemimpin rakyat.

PENA juga bertegas untuk mempertahankan Interlok sebagai teks Komponen Sastera dalam mata pelajaran bahasa Malaysia bagi Tingkatan lima kerana kandungannya tidak mengandungi unsur penghinaan terhadap mana-mana kaum.

Mohamad Saleeh Rahamad
Presiden
Persatuan Penulis Nasional Malaysia (PENA)


Ini kali pertama saya membuat laporan polis tentang isu nasional. Sebelum ini saya hanya membuat laporan polis tentang kehilangan kad pengenalan dan kehilangan kasut di rumah.

1 comment:

lutfi said...

Salam.

Kenyataan tidak mendapat reaksi yang positif daripada badan kerabat memang mengecewakan. Cuba cakap dengan mereka ini, berapinya bukan main, tapi hakikatnya, hampeh.