Saturday, January 29, 2011

Tribulasi Interlok: Siri 1

Saya akan cuba menulis pengalaman yang saya lalui ketika berdepan dengan isu novel Interlok sekadar menurut ingatan saya kerana selama ini saya tidak mencatatnya langsung. Memang saya tidak rajin menulis catatan atau diari. Diari saya hanya dipenuhi jadual kerja yang kadang-kadang itu pun tidak sempurna sehingga akhirnya wujud pertindihan tugas. Sering juga saya tersangkak apabila ada kerja yang saya terima tanpa menyedari bahawa tarikh itu juga sebenarnya telah terisi tetapi belum tertulis. Inilah bahana orang malas menulis.

Catatan tentang Interlok ini juga tidak mungkin sempurna kerana saya terlupa banyak perkara terutama tentang tarikh tapi masih ada waktu nanti saya mengeditnya. Semoga catatan ini dapat menjadi bahan sejarah untuk menulis sejarah kesusasteraan, politik perkauman, dan kepemimpinan malah tidak mustahil untuk autobiografi simpanan peribadi saya nanti.

Isu Interlok bermula dengan kenyataan T. Murugiah, Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, yang juga Pengerusi Biro Pengaduan Awam bahawa novel Interlok akan ditarik balik daripada sekolah sebagai buku teks KOMSAS Tingkatan Lima. Katanya ada 27 aduan dibuat daripada NGO India. Buku itu dikatakan mengandungi unsur sensitif kerana menggunakan perkataan paria. Sebenarnya kenyataannya adalah palsu. Kementerian Pelajaran tidak pernah mengeluarkan arahan buku itu akan ditarik balik. Penipuan ini memang menunjukkan sikap putar belit seorang pemimpin India yang mahu mengembalikan popularitinya selepas tersingkir daripada parti asalnya dan kemudian gagal membuktikan kehebatannya dalam MIC.

Penglibatan saya bermula dengan mesej daripada kawan ketika saya berada di Sarawak. Antaranya maksudnya, "Buat sesuatu untuk mempertahankan karya Sasterawan Negara." Saya tidak faham cerita sebenar kerana belum membaca akhbar nasional yang menyiarkan berita itu. Akhbar di Sarawak tidak menyiarkannya. Kemudian beberapa hari kemudian SM Zakir menghantar mesej kepaada saya meminta pandangan untuk mendapatkan nama panel yang akan membicarakan novel itu. Segera saya teringat artikel pendek yang ditulis oleh Dr Illias Zaidi tentang Interlok, lalu saya menyarankan namanya. Pandangan kawan lain turut mengharapkan agar seorang sarjana wanita juga dijemput menghilangkan persepsi bahawa PENA mengamalkan dasar gender terpilih (male cauvinist). Lalu SM Zakir memilih Fatimah Busu, entah dasar apa. Dia lebih maklum. Dan saya menyetujuinya Kemudian kami sibuk dengan urusan menganjurkan majlis meraikan Zaen Kasturi sebagai pemenang SEA Write Award pada 7 Januari 2011, sedangkan majlis diskusi Interlok dijadualkan pada 8 Januari 2011. Ini bermakna dua hari berturut-turut kami akan kesibukan. Menguruskan majlis Zaen juga suatu pengalaman yang berat kerana kami terpaksa melakukan banyak perkara walaupun pihak DBP banyak membantu dan YADIM juga meringankan beban kewangan. Majlis itu berjaya dilaksanakan dengan lancar hasil daripada bantuan teman-teman yang tidak mengharapkan balasan. Benar, saya sangat berterima kasih kepada teman-teman dalam PENA yang bekerja secara sukarela. Jika diikutkan, kos penyelenggaraan majlis itu mungkin mencecah RM20 ribu.
Majlis diskusi novel Interlok akan berlangsung pada 8 Januari 2011 sedangkan kami baru selesai meraikan Zaen hingga tengah malam 7 Januari dengan baca puisi khusus untuk beliau yang turut disertai pegawai YADIM. terima kasih Sdr Shauki Abd Majid yang menjadi perantara kami dengan YADIM.

Untuk melengkapkan diskusi Interlok saya meminta SM Zakir menjadi pendiskusi juga bagi mewakili PENA atau golongan muda. Dan Zakir tidak sukar untuk menerima permintaan saya itu. Dia memang sudah bersedia, saya yakin sangat.
Pada 8 Januari pagi-pagi lagi Rumah PENA sudah didatangi peminat sastera dan beberapa orang pegawai keselamatan dari Bukit Aman berpakaian preman. Memang kedatangan mereka kami alu-alukan kerana sebarang perkara buruk boleh berlaku. Kami juga menerima khabar angin bahawa akan datang sekumpulan orang India ke PENA untuk membakar novel Interlok. Jadi persediaan dari segi keselamatan begitu perlu. Kami hanya menjalankan tugas sebagai badan penulis. Kami bertindak secara intelektual.

Majlis diskusi berjalan rancak. Fatimah Busu membawa beberapa buku lain yang turut menyatakan soal paria dan Illias Zaidi membawa cerita sampingan yang tidak berkaitan dengan isu sehingga sedikit menjejaskan perjalanan diskusi. Meskipun begitu dia dapat juga memberikan input sejarah tentang novel tersebut. Pada akhir diskusi kami mengadakan sidang akhbar. Kami nyatakan pendirian PENA bahawa kami menolak sebaran pindaan terhadap Interlok kerana tuntutan itu tidak berasas sama sekali. Sebenarnya sidang akhbar yang kami adakan ini bukanlah yang pertama kerana sebelum itu PAKSI dan Gapena telah membuat sidang akhbar juga bagi menyatakan pendirian mereka bahawa Interlok perlu dipertahankan daripada pindaan. Sidang akhbar kami lebih panas kerana lebih ramai wartawan hadir dan soalan mereka juga begitu provokatif. Soalan yang provokatif datang daripada Sayuti Omar. Dia bertanya apakah langkah susulan yang akan dilakukan oleh PENA. Timbalan Presiden PENA, Amiruddin Ali Md Hanafiah segera memberi reaksi spontan yang tidak kami bincangkan pun sebelumnya. Katanya PENA akan membuat dan menghantar memorandum kepada Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran, TS Muhyiddin Yassin pada Selasa. Hah..ini tugas berat. Tapi wartawan berpuas hati kerana soalan provokatif mereka dijawab segera. Tapi kami sedang memikul tugas berat. Bukan mudah untuk melakukan kerja itu. Bagaimanapun, ini penting kami lakukan.

Siaran Media PERSATUAN PENULIS NASIONAL MALAYSIA (PENA) TENTANG NOVEL INTERLOK

Isu novel Interlok yang hangat diperkatakan sekarang sehingga melibatkan campur tangan politik dan badan bukan kerajaan perlu ditangani dengan bijaksana dan berhemah. Percampuran antara politik dengan bidang persuratan dan pendidikan secara keterlaluan hanya akan menimbulkan pergeseran yang tidak berkesudahan. Tanpa perlu diberikan latar belakang isu ini, Persatuan Penulis Nasional Malaysia (PENA) dengan tegas menolak sebarang campur tangan politik yang berpentingan peribadi dan perkauman.

Sehubungan dengan itu, PENA menentang tuntutan daripada mana-mana pihak untuk menarik balik novel itu daripada senarai teks Komponen Sastera Dalam Mata Pelajaran Bahasa Malaysia. Bagi menangani kemelut tersebut, PENA telah mengadakan Dialog Novel Interlok pada 8 Januari 2010, bertempat di rumah PENA yang dihadiri para sarjana sastera dan penulis tanah air. Ahli Panel terdiri daripada pengkaji sastera dan penulis, Dr.Ilias Zaidi ,Dr.Fatimah Busu dan Penerima Anugerah Penulis Muda Majlis Sastera Asia Tenggara (MASTERA), SM Zakir S.Othman.


Sehubungan itu, PENA meminta Kementerian Pelajaran Malaysia mengekalkan novel Interlok sebagai Teks KOMSAS Dalam Bahasa Malaysia Tingkatan Lima berdasarkan alasan berikut:

1. Sebarang campur tangan politik yang dibuat berdasarkan kepentingan peribadi dan perkauman dalam bidang persuratan dan pendidikan secara keterlaluan akan menimbulkan kekeliruan dan pergeseran yang tidak berkesudahan.
2. Interlok tidak menghina mana-mana kaum di negara ini sebaliknya hanya memberikan gambaran realiti sosial yang berlaku, disamping menonjolkan gagasan perpaduan untuk melestarikan kemerdekaan bagi sebuah negara yang baru dibentuk.
3. Interlok untuk menyahut seruan pemimpin negara supaya menghasilkan karya yang bertendensi atau karya yang bertujuan menyempurnakan aspirasi dan pengisian kemerdekaan negara.
4. Gambaran realiti masyarakat tiga kaum terbesar di Tanah Melayu sebelum dipaparkan secara representasi, yakni tidak menghakimi mana-mana kaum tetapi menggagaskan harapan wujudnya perpaduan yang mutlak.
5. Setelah lebih 40 tahun novel yang memenangi hadiah saguhati Sayembara Menulis Novel Sempena 10 tahun Merdeka itu diterbitkan, tidak pernah timbul sebarang isu atau kesan negatif dalam masyarakat. Jika benar novel itu mengandungi unsur penghinaan, sudah tentu pada masa awal novel itu diterbitkan telah timbul kekecohan. tetapi ini tidak berlaku.
6. PENA meragui hasrat dan niat pihak yang mempersoalkan perkara tersebut pada masa sekarang setelah empad dekad diterbitkan. Mungkinkah perkara ini ditimbulkan untuk memperoleh manfaat politik pihak tertentu? Kita bimbang jika tanggapan ini benar dan lebih bimbang jika pihak yang bertanggungjawab dalam hal membuat keputusan mengikut sahaja telunjuk mereka. Seandainya ini berlaku, kita bimbang akan lebih banyak pihak membuat tuntutan yang tidak munasabah sehingga akhirnya kerajaan sukar untuk menjalankan tugasnya sebagai pemerintah yang tegas dan berwibawa.
7. Kesan penarikan balik novel ini atau pemindaan di tempat tertentu akan merosakkan kredibiliti karya bertaraf antarabangsa dan sistem pendidikan negara yang telah dipersetujui secara bersama semasa pembentukan kemerdekaan negara.
8. Sebenarnya paparan realiti yang kononnya mengandungi unsur penghinaan itu mengangkat Malaysia sebagai negara yang bersih daripada pemisahan kasta berbanding dengan negara asal kaum tersebut. Dalam novel itu jelas ditunjukkan bahawa tujuannya untuk menimbulkan rasa kecintaan setiap kaum terhadp negara ini. Tujuan ini amat murni kerana setelah menjadi warganegara Malaysia, mereka semua perlu mengakui kedaulatan negara ini dan menjunjung Perlembagaan serta budayanya. Tidaklah wajar bagi mereka untuk melihat negara asal lagi setelah diterima menjadi warganegara Malaysia.
9. Sekiranya benar unsur ini mungkin menimbulkan kekeliruan, tidak perlu dibuat penarikan balik atau pindaan isi tetapi perlu diselesaikan oleh guru yang menangani teks tersebut. Guru-guru perlu diberi latihan atau panduan untuk menjelaskan perkara sebenar dalam masa pengajaran. Pernyataan bahawa soal kasta atau sebarang unsur yang mengelirukan itu sebenarnya cuma paparan realiti di negara lain sedangkan di negara ini tidak wujud kecenderungan sedemikian. Cara ini lebih berhemah dan guru juga akan dilihat lebih cerdik sebagai seorang pendidikan.
10. Isu ini tidak perlu dibiarkan berlarutan dengan emosi yang tidak terkawal kerana kita perlu menjaga keharmonian masyarakat di negara ini.
11. Bagi menangani perkara ini PENA berpendapat diadakan perbincangan atau dialog intelektual antara pihak yang mula-mula menimbulkan perkara ini dengan pakar persuratan dan kebudayaan dalam sesi yang terkawal.

Mohamad Saleeh Rahamad
Presiden Pena
8 Januari 2011

(Siaran media ini turut dibantu oleh Sdr Hanafi Ibrahim, Lutfi Ishak, Amiruddin Ali dan sudah tentu SM Zakir. Mereka berhempas pulas menyediakan sementara saya sudah besiap untuk mengadakan sidang media selepas majlis diskusi Interlok.)

Kenyataan Kedua

Kenyataan tambahan khas untuk peristiwa pembakaran novel Interlok pada hari Sabtu 8 Januari 2011 yang disiarkan dalam akhbar Mingguan Malaysia bertarikh 9 Januari 2011.


1. PENA mengutuk tindakan segelintir yang telah mengambil tindakan agresif dengan membakar novel Interlok d Kelang serta menghina gambar Sasterawan Negara.
2. Tindakan itu jelas cuba mengkucar-kacirkan kestabilan masyarakat di negara ini kerana selama ini telah terbukti tindakan agresif seperti itu hanya mendatangkan pergeseran kaum.


3. Perbuatan itu telah menimbulkan perasaan tidak enak dalam kalangan masyarakat berbilang kaum amnya dan masyarakat Melayu khususnya. Kita tidak mahu perkara seperti ini berlanjutan kerana banyak maslaah akan timbul.
4. Sasterawan Negara ialah tokoh yang menerima anugerah daripada Yang di-Pertuan Agong, dan sebarang penghinaan terhadapnya seperti menghina Yang di-Pertuan Agong.
5. Pihak berkuasa perlu menyiasat serta mengambil tindakan terhadap pihak yang terlibat dalam insiden itu, termasuk ahli politik yang turut berada di situ tetapi tidak bertindak menghalangnya. Penglibatan ahli politik seperti memberi restu kepada tindakan yang tidak bertamadun dan kesannya sangat besar.

Mohamad Saleeh Rahamad
PRESIDEN PENA
9 Januari 2011

(Kenyataan kedua ini kami sebarkan pada hari laporan polis dibuat pada 10 Januari 2011 di Balai Polis Dang Wangi)



Esoknya pagi-pagi lagi saya terasa bahang apabila membaca berita sekumpulan penunjuk perasaan membakar novel Interlok dan mencaci Abdullah Hussain di Kelang. Kami segera berkomunikasi dengan rakan-rakan untuk bertindak. Pada petang itu juga kami berhimpun di Rumah PENA untuk membincangkan langkah susulan. Kami tidak bersendirian kerana beberapa NGO Melayu yang lain datang, termasuk Dr. Hassan Mad, Setiausaha Agung Majlis Perundingan Melayu dan Bumiputera, sebuah badan buan kerajaanyang menggabungkan 134 NGO, Datuk Dr Mohd. Ali Hassan, Pengerusi Majlis Permuafakatan PIBG Nasional, Razali Endun, Ikatan Persuratan Melayu, Zainal Jais, Abu Hassan Ashaari daripada Kemudi serta Perkasa Kelang, dan Megat Salleh daripada kesatuan guru. Kawan-kawan lain juga hadir (Amiruddin Ali, SM Zakir, Hanafi Ibrahim, Shamsudin Othman, Rahmidin Zahari, Ali Bukhari, Azlan Hussein (Sinaganaga).

Kami membuat keputusan untuk membuat laporan polis pada Isnin, 10 Januari pukul 3 petang dan akan menghantar memorandum kepada TS Muhyiddin pada hari Selasa 11 Januari 2011. Tugas membuat memorandum dan draf laporan polis terbeban di pundak saya.


Dan akan bersambung....

No comments: