Monday, January 31, 2011

Tribulasi Interlok: Siri 4

Jalan di Putrajaya sudah sering saya lalui tapi masih belum arif sepenuhnya. Biasanya saya masuk sahaja dan lihat tanda jalan lalu mencari-cari destinasi. Biasanya saya sesat dahulu sebelum sampai ke destinasi. Kali ini pun sama, apatah lagi dalam keadaan fikiran tidak menentu. Terasa sangat kerdil kami ketika itu, tanpa teman yang mengiringi dan dirosakkan oleh cerita terbaharu oleh Borhan Mad Zain. Tapi Amiruddin meneguhkan semangat saya. Tak mengapa, katanya, kita teruskan. Dan saya mengeyakan sahaja.

Saya mula menjadi penunjuk arah kepada Amiruddin walaupun saya tidak pasti jalan sebenar ke Kompleks E, bangunan yang menempatkan Kementerian Pelajaran. Amiruddin pula hanya mendengar arahan saya walaupun katanya dia tahu jalan ke arah itu. Akhirnya kami terpaksa berpusing jauh sebelum bertemu jalan sebenar. Sampai di bangunan itu rakan lain sudah ada. Datuk Mohd Ali Hasan dan Sdr Naseer sudah menunggu. Lega kami. Dan SM Zakir juga tidak lama kemudian menunjukkan wajah. Kami dibantu oleh Zainal Jais srta seorang temannya dan Dr Hassan Mad. Cukuplah bilangan ini.
Kami disambut Sdr Syahrin, Setiausaha Politik TS Muhyiddin dan dibawa ke tingkat atas untuk menyerahkan memorandum. Penyerahan memorandum berlaku dengan baik diikuti oleh ramai jurugambar media. Dr Khair mewakili TS Muhyiddin menerima memorandum kami. TS Muhyiddin masih berada di luar negara.
Di bawah sudah menunggu puluhan wartawan untuk mewawancarai kami. Saya memulakan penjelasan dan kemudian diikuti kawan-kawan lain. Sekali lagi pengalaman diserbu wartawan seperti yang berlaku di Balai Polis Dang Wangi berlaku.
Selepas itu kami akan bergegas ke pejabat PM. Media mengikuti kami dan merakam pergerakan kami.
Di pekarangan pejabat PM kami berlegar dahulu untuk menunggu kawan-kawan sebelum masuk ke lobi. Kami tidak dapat menyerahkan memorandum itu kepada PM tetapi hanya menyerahkannya kepada seorang pegawai muda yang tidak mahu dirinya dipublisitikan. Hatta untuk mengambil gambar beliau pun tidak boleh. Hanya di lobi penyerahan itu berlaku. Nampaknya tanpa hubungan personal dengan pegawai utama sukar juga penyerahan memorandum dilakukan dengan sempurna. Bagaimanapun saya berpuas hati kerana kami telah menyelesaikan kerja kami pada hari itu. Di luar pejabat kami berbincang lagi bersama Dr Hassan Mad. Beliau mempunyai banyak idea dan perancangan. Tetapi perbincangan tidak menghasilkan tindakan lanjut selain dapat menenangkan hati saya.
Dalam perjalanan pulang saya dihubungi oleh Abang Aziz, mengajak saya turut serta menemui seseorang yang penting pada malam itu. Saya segera menyetujuinya walaupun sedar bahawa saya tidak sempat balik ke rumah dahulu. Yang penting di dalam kereta saya ada bergantungan baju yang siap bergosok dari kedai dobi. Tidak sempat mandi tidak mengapa asalkan baju berganti. Dan pada malam itu juga kami ke Putrajaya lagi. Saya mengajak Amiruddin sekali.

Pertemuan itu sangat penting dan mengubah banyak keadaan. Bersama-sama kami ialah orang besar-besar Gapena. Alhamdulillah, sekurang-kurangnya ada kesan kunjungan kami pada malam itu. Benar, ada kesannya. Tapi biarlah cerita ini saya tulis pada masa depan sahaja. Catatan ini tertangguh...

No comments: