Wednesday, February 2, 2011

tribulasi Interlok: Siri 5

Isnin lepas 31 Januari 2011 saya menerima sekeing surat layang berpos dengan sampul coklat dan mungkin dari Shah Alam. Saya yakin surat itu ditulis oleh orang India kerana muatannya menyuarakan bantahan terhadap usaha saya dan PENA mempertahankan novel Interlok. Isinya menunjukkan dia orang berhemah kerana tidak megeluarkan kata kesat sebaliknya menggunakan frasa "yang dihormati". Dia tidak senang dengan e saya membela Interlok kerana katanya masalah orang India sepatutnya diselesaikan oleh orang India sahaja. Pada akhir surat dia menulis dan berharap agar tiada sasterawan lain akan menyokong PENA. Bahasanya kemas tetapi sesetengah perkataan sengaja dieja mengikut ejaan lama. Ini taktik bagi mengelabui saya untuk mengenal pasti penulisnya. Saya rasa saya tahu penulisnya.

Saya sudah 20 tahun mengajar di universiti dan entah berapa kali saya sudah dapat memerangkap pelajar yang melakukan plagiarisme. Janganlah cuba menipu saya dengan tulisan anda. Tapi biasanya saya bersikap pemaaf. Tanyalah berapa ramai pelajar daripada keturunan India telah melakukan penipuan dan berjaya saya kesani. Saya tidak pernah menghukum mereka dengan berat. Saya sekadar memmberi pengajaran kerana saya percaya kebaikan saya itu tidak akan menyebabkan mereka semakin jahat dalam kerjaya nanti. Tetapi sekarang saya mungkin sudah memasuki fasa baharu apabila berhadapan dengan pelajar yang melakukan plagiarisme. Memang pelajar golongan inilah yang banyak melakukan plagiarisme. Kemampuan mereka tidak setanding dengan kerja yang dihantar sebagai tugasan kepada saya.

Dan saya telah banyak menyampaikan ilmu dengan ikhlas dan jujur kepada pelajar India. Perkara ini boleh ditanyakan kepada semua bekas pelajar saya kalau mereka jenis yang jujur menjawab. Tapi mungkin juga saya tersilap menilai diri saya sendiri. Saya pun sudah berminat menjadi orang baik tidak bertempat.

Surat layang tadi juga rasanya tidak sukar untuk saya kesani penulisnya atau orang yang di belakang penulisnya. Tapi saya tidak peduli apa pun. Semua orang bebas bersuara, walaupun ada yang lebih bebas dan berkuasa bersuara.

No comments: