Wednesday, February 16, 2011

Sampai Bila Kita Mahu Jadi Bodoh

Sampai bila kita mahu jadi bodoh. Mengikut permintaan puak-puak MIC untuk meminda Interlok sebelum diwajarkan penggunaannya di sekolah tidak akan mencapai matlamatnya kerana selepas itu akan timbuk lagi tuntutan supaya novel itu digugurkan. Tuntutan itu daripada Hindraf pula yang sudah mula berkempen untuk menolak Interlok. Mampukah MIC mendamaikan Hindraf ini? Siapakah MIC di mata Hindraf? Mereka tidak akan menghormati MIC kerana mereka ada agenda lain yang lebih besar. Mereka tidak peduli pada perdamaian asalkan mereka mendapat sokongan masyarakat mereka. Sekiranya Kerajaan berlembut hati memenuhi satu tuntutan, keadaan tidak juga akan bertambah baik. Oleh itu, janganlah kerajaan menjadi dua kali bodoh. Bertindaklah dengan cerdik, yakni menangilah hati orang Melayu yang sudah sekian banyak berkorban dan bertolak ansur di tanah air mereka sendiri.
Tuntutan mereka dalam isu Interlok bukanlah murni untuk mencari keamanan tetapi tetapi rasanya hanya satu cara menguji kerajaan: setakat manakah cerdiknya (baca secara terbalik juga) kerajaan?
Kembalilah kita kepada Melayu yang asal, yang cerdik seperti Hang Nadim, dan kenalilah falsafah perjuangan Hang Jebat yang memberontak.

No comments: