Wednesday, February 2, 2011

Tribulasi Interlok: Siri 6

Selepas pulang dari Putrajaya dan menyerahkan memorandum kepada pegawai khas Perdana Menteri di lobi pejabatnya kami pulang ke PENA. Saya masih bersama Amiruddin yang tidak pernah berhenti bercakap, manakala saya pula bersandar sambil ketawa dan mencelah sesekali. Di PENA kami berehat dan menunggu malam kerana saya akan mengikuti rombongan Gapena ke Putrajaya sekali lagi selepas maghrib. Saya mendesak Amiruddin turut serta walaupun dia enggan mulanya kerana tidak dipelawa sama oleh Gapena. Saya bekeras juga dan akhirnya di hadapan Rumah Gapena tempat kami bertemu, Amiruddin berlembut hati apabila Datuk Zainal Abidin Borhan berbasa basi juga mengajaknya. Amiruddin telah mendapat "restu" pada fikiran saya dan dia bersetuju akhirnya. Sementara menunggu orang lain tiba (ketika itu Dr Hashim ismail sudah tiba) saya menukar baju yang bersih. Badan masih berlengas tetapi dengan sarungan baju bersih saya berasa selesa kerana kainnya jenis linen yang saya tempah di Medan tidak lama dulu.
Setelah Datuk Zainal Kling dan Borhan Mad Zin tiba timbul pula saranan agar satu memorandum atas nama Gapena dibuat untuk diserahkan kepada orang yang akan temui pada malam itu. Kami bergegas ke PENA semula dan saya membuka komputer usang kegunaan Setiausaha Agung yang tidak lagi compatible dengan perisian versi baru. Walaupun usang dan sudah beberapa kali dibaik pulih, itulah sahaja harta kami yang telah banyak berbakti. Hendak dibeli komputer baru kami terpaksa memikirkan dananya. Tidak mampu rasanya untuk membeli komputer baru buat masa ini. Kalau hendak diikutkan, PENA sangat daif dan miskin serba serbi tetapi kami tidak mempunyai sandaran untuk diharapkan buat masa ini. Hidup perlu diteruskan,

Dan dengan komputer itu saya mengolah semula memorandum yang kami gunakan pada siang tadi untuk disesuaikan dengan kehendak Gapena. Setelah selesai, kami pun bertolak ke Putrajaya. Saya dan Amiruddin menaiki kereta Datuk Zainal Abidin Borhan, dan turut bersama kami ialah Datuk Zainal kling. Saya duduk di kerusi belakang bersama Amiruddin manakala dua datuk di depan.
Sebuah kereta lagi dipandu oleh Dr Hashim ismail yang membawa Borhan dan Aziz Ali. Di Putrajaya, Datuk Abdul Latiff Abu Bakar sudah menunggu kerana dia datang dari rumah barunya di Putrajaya juga.
Kami disambut dengan mesra oleh tuan rumah. Saya memang tidak ada hubungan dengan tuan rumah tetapi datuk-datuk dalam Gapena kawan rapat beliau. Kami berbual dan berbincang dan berunding dan tawar-menawar. Sambil menikmati mi goreng dan pisang goreng kami menegaskan kehendak kami kepada tuan rumah itu. Saya tahu sekaran Gapena sudah berada di depan dan mereka memang wajar di depan kerna mereka lebih berwibawa. Beban saya sudah berasa ringan.
Dipendekkan cerita, ada usaha dilakukan oleh tuan rumah pada malam itu. Dan ada kesannya yang berbaloi dengan pertemuan itu kerana keesokannya tiada keputusan dibuat oleh Kabinet. Mereka akan menunggu kepulangan TS Muhyiddin. Sekurang-kurangnya kami masih boleh menyusun langkah silat baru. (Cerita ini akan saya catat sepuluh lagi. agaknya..kalau umur panjang).
Kami pulang pada malam itu dengan debaran yang tidak juga hilang, dan keletihan benar-benar menguasai tubuh. Saya kelelahan dan pulang ke rumah untuk berehat. Otak letih tubuh lesu, tetapi saya yakin tindakan saya itu ada fungsinya dalam sejarah pendidikan negara. Walaupun kecil dan akan tenggelam oleh catatan lain, saya tidak kisah.
Dalam kepala teringat, kereta saya sudah lama tidak diservis. Tidak pernah saya terlewat servis kereta seperti sekarang...dan sehingga kini sudah beribu-ribu km saya telewat servis. Mungkin tidak perlu diservislah buat sebulan dua ini selagi elaun cuti sabatikal saya tidak masuk.

(Tadi saya terima sms daripada seorang yang penting dalam gerakan kami bahawa kami akan berbuat sesuatu sehari dua ini sebagaimana yang telah dilakukan oleh orang lain juga) . Insya-Allah saya akan ketepikan jadual sendiri untuk memenuhi jadual baru ini walaupun Zakir tidak ada di Kuala Lumpur pada hari itu. Harap-harap Amiruddin dan rakan-rakan lain dalam PENA akan bersama saya, menemani saya dan menyalakan semangat kami yang tinggal sisa ini.)

1 comment:

Rusdi Abd Rahman said...

Tuan Saleeh,
Saya tetap berkunjung membaca 'Tribulasi' tuan ini bermula siri 1 hingga 6 ini. Satu pendekatan cerita yang boleh memahamkan saya tentang pergerakan AJK PENA dalam hal ini. Teruskan tuan, saya mengikutinya dengan penuh minat (memandangkan saya jauh di selatan ini).
Catatan kecil: Sayangnya Timbalan Presiden PENA tiada adanya blog atau FB untuk mencatat 'tribulasi' beliau... Hehehe...