Thursday, February 10, 2011

Cerita zaman kecil

Aku tidak tahu pun bagaimana rupa sekolah dan bagaimana belajar di sekolah sebelum menjejakkan kaki kali pertama di sekolah. Sekolah pertama tempat aku berkenalan dengan abjad dan angka ialah Sekolah kebangsaan Ulu Kuang yang kemudian ditukar namanya kepada Sekolah Kebangsaan Syed Idrus Nama Syed Idrus kononnya mengambil sempena seorang tokoh tempatan yang telah terbunuh oleh kekejaman Bintang Tiga dalam zaman darurat. Kawasan temat aku tinggal memang kawasan hitam. Cemor, Tanah hitam, Tangjung Rambutan, Cangkat Kinding, merebak ke kampung-kampung, Kampung Ulu Chemor, Kampung Jasa, Kampung U+Kuang tengah, Kampung Hulu Kuang, kampung Kuang Hilir, Kampung Jaya Setia, Kampung Jalong, Rimba Panjang, Sungai Siput, Kanthan, Kuala Kuang-semuanya dilitupi jaring darurat. Syed Idrus dipilih sebagai nama sekolah kerana mengenangkan dirinya yang terkorban dalam zaman darurat. Jasanya tidaklah saya ketahui. Sebelum nama itu dipilih, ada juga cadangan menamakan Sekolah Kebangsaan Gajah Mati kerana ada peristiwa seekor gajah ditembak mati oleh Perhilitan di kaki gunung dekat Chemor Estet. Tetapi akhirnya nama tokoh manusia yang terpilih.
Aku ke sekolah berjalan kaki saja bersama emak dan kawan-kawan lain yang juga ditemani emak masing-masing. Bapa-bapa memang tidak mempedulikan sangat soal persekolahan anak-anak kerana memang resam hidup separuh tradisi meletakkan tugas menjaga anak-anak kepada ibu.
Nantila aku sambung...

1 comment:

roslaini saad said...

ASsalam..saya pernah menggunakan sg jalan Kg Kuang untuk shortcut ke Siput.. agak terpencil tetapi maju..tapi tak perasan pula di mana sek Kebangsaan Syed Idrus.